fbpx

U ovim vrelim danima, jedno od najvažnijih pitanja, bez obzira u kojoj meri se bavite sportom ili se uopšte ne bavite, svakako je koliko tečnosti unosite u organizam. Najčešći problem koji može da vam se dogodi je da ne unosite dovoljno vode, a pod dovoljno podrazumeva se onoliko koliko je potrebno organizmu. Kada ne unosimo dovoljno vode (tečnosti) organizam možemo dovesti u stanje dehidratacije. A neretko ćemo vodu zapostaviti, tj. zaboraviti da je popijemo baš onda kada nam je možda i najpotrebnija.

Šta se zapravo dešava kada dehidrirate?

Kada u telu vladaju normalni uslovi, razni mehanizmi čuvaju ravnotežu tečnosti i elektrolita.
Da li znate da čak 45-50% telesne mase žene čini voda, dok je kod muškaraca to 50-60%.
Locirana je u samim ćelijama, ali i oko njih. Sadržaj elektrolita nije isti u samoj ćeliji i van nje. Natrijum, hlorid i bikarbonat su primarni elektroliti izvan ćelije dok su unutar nje primarni kalijum, magnezijum i fosfat. Ukoliko izlaz tečnosti premaši unos tečnosti, dolazi do neuravnoteženosti i dehidratacije, tj. do stanja koje nije preporučljivo za bilo čiji organizam.

Simptomi dehidratacije su sledeći: žeđ, suvoća usana, umor i slabost, povišena telesna temperatura, mučnina, glavobolje, mišićni grčevi... Teška dehidratacija podrazumeva i: povraćanje, taman urin, gubitak svesti, otkazivanje bubrega i jetre.

Stalni saradnik našeg magazina, Nada Piliškić, u jednom od prethodnih brojeva detaljno je objasnila značaj vode kao i način kako i kad tečnost treba unositi u organizam. Tu su i dva predloga za izotonične ili sportske napitke koje možete sami praviti. Oba napitka, samo bez soli i meda (šećera) mogu da budu flavorizovana voda za one koji ne vole običnu vodu i koji recimo ne unose dovoljno tečnosti. Dovoljno je da iscedite neku voćkicu i ukus postaje potpuno drugačiji...

NAPITAK 1: Voda 1,5l, 1 ceđena pomorandža, 1 ceđeni limun, 1/2 kašičice krupne morske soli, 1 kašika meda ili javorovog sirupa
NAPITAK 2: Voda 1,5l, ananas 100g (ispasiran), 1 ceđeni limun, ½ kašičice soli, 1 kašika dekstroze

shutterstock 1174380124

Foto: Shutterstock 

Sports magazin

Štampa