fbpx

Preći 7,500 kilometara u 12 dana pri suludoj brzini nije lako, čak ni za profesionalnog vozača. Već preko 40 godina, Dakar Rally ozbiljno ispituje umove, motore i mišiće. Pritisak je na najvišem nivou jer, poput ruskog ruleta, ne postoji druga šansa. Dakar rally je nemilosrdan; mala greška može koštati trke i ostaviti učesnika na čekanju još jednu godinu.

Poput boksera zatvorenih u trening kampu, takmičari u rallyju prate jak program u kojem ništa nije prepušteno slučaju. Njihova priprema se ciklički gradi tako da bi završili u vrhunskoj formi za početak Dakar Rallya 5. januara u Jeddahu, gde će početi ultimativna avantura u novoj državi - Saudijskoj Arabiji.

Cela godina se vrtela oko ovog datuma i, kao što otkriva vozač Yamahe Adrien van Beveren, njegov program treninga ima cilj poboljšati snagu, fleksibilnost i mentalnu stabilnost. Za 28-godišnjeg Francuza, treniranje i zabava idu ruku pod ruku, a njegove pripreme su odrađene u 3-nedeljnim ciklusima nakon kojih sledi odmor u trajanju od nedelju dana, nakon kojih sledi nedelju do 10 dana pre početka rallya.

  1. Motocikl je prioritet

Moj program je baziran na triatlonu: trčanju, biciklizmu i plivanju, a dodatno sam i boksao i trenirao u teretani. Treniram pet dana nedeljno, dvaput dnevno, izmenjujući trening s motociklizmom i dodatno treningom u teretani, ili jedno plivanje i teretanu, ili bicikliranje i teretanu. Imam ekipu profesionalaca oko sebe: fizioterapeuta, sportskog doktora, i dva trenera koji rade sa mnom u teretani i pomažu mi da shvatim specifične vežbe kako bi trenirao grupe mišića koji su potrebni na motoru.

Krajnji cilj je poboljšati moju izvedbu na motoru. Vožnja je, ustvari, najbolja priprema. Motocross, na primer, je jako dobar za rad na kardiu, i dobro je biti utreniran kako bi mogao brže reagovati na neočekivanu situaciju. Učestvovanje na Svetskom Rally Šampionatu je priprema za Dakar Rally.

  1. Nemojte podizati previše mase

Off-road vožnja je sport koji je ekstremno fizički zahtevan i iziskuje rad svih mišića. Stajaća poza na motoru zahteva snažne noge, vetar nas poguruje unazad pri brzinama do 180 km/h, i moramo imati snagu i fleksibilnost kada pogodimo stenu. Puno sam radio na kardiu, vozio sam bicikl u turama od 2,5 do 5 sati kako bi imao izdržljivost, ali sve se svodi na to da želiš biti bolji vozač. Tako, na primer, u teretani ne izgrađujem velike mišiće. Naš se sport sastoji od vožnje brzinaca u trajanju od 5-6 sati dnevno, a veliki mišići troše puno energije. Kada treniram u teretani, ne koristim šipke; preferiram elastične gume. Ponekad ih koristimo kako bismo simulirali udare vetra, a često koristimo lopte kako bi radili na stabilnosti i balansu.

  1. Prehrana i odmor su deo treninga

Kada govorimo o energiji, vrlo je važno pohraniti i ponovno se napuniti energijom, tako da je ključno ono što jedeš pre i tokom rallyja. Lično, najbolja prehrana mi je uključivala prirodne proizvode i mnogo vode. Nedavno sam postao vegan, ali sam ipak delom stara škola; tako da sam se vratio uobičajnoj prehrani.

Odmor je takođe krucijalan. Moja mentalna strana uvek radi do krajnjih granica, tako da stvarno moram imati određeno vreme za odmor, što znači da ne putujem i odmaram se kod kuće uz knjigu. Na Dakru, uvek dobijem dobru masažu posle brzinca, i pokušavam da se oporavim što je bolje moguće. Prelomna tačka za mene je bila spoznaja više o mome telu. Putem sofrologije, puno sam radio na disanju i osećanju svog tela. To mi je pomoglo da osetim svoje granice i suočim se s njima, ali mi je pomoglo i da budem bolje usresređen.

  1. Fokus na tehniku, a ne na brzinu

Smisao Dakra je pronaći najbolji kompromis između pritiskanja i čuvanja svog tela i vozila. Možeš biti brz i siguran samo ako imaš jako dobru veštinu vožnje, tako da je moj savet da se prvo radi na veštinama, a tek onda na otvaranju gasa. Kontrola motora i dobra forma pomažu u očuvanju koncertracije. Ne možeš voziti 400 km dugi brzinac sa 100% fokusa i uz mnogo napetosti, jer se na posletku iscrpiš. Tehnika omogućuje mogućnost opuštanja jer imaš kontrolu i dobre reakcije kako bi izbegao pad.

  1. Seti se - tu si da se zabaviš

Raznolikost je ključ - ali i uživanje u onome što radiš. Volim treninge na biciklu i kada pada kiša ili je hladno. Pomalo sam lud i kada se vozim, čak i šest sat duge vožnje poput onih na Dakru - uvek pokušavam da se zabavim. Odrastao sam na selu, tako da volim sportove van dvorana. Draže mi je plivanje u okeanu nego u bazenu, planinarenje i visinski treninzi od teretane.

Adrien van Beveren 01

Izvor: Monster Energy/Maria Guidotti

Sports magazin 

Štampa